Are Reels “reely” worth the hype?

Lights? Camera? Action! Klaar om je merk – letterlijk – in de spotlights te zetten? Instagram Reels vormen een geweldige tool om je bereik op een speelse en opvallende manier te vergroten. Het vraagt echter wat finesse om er het maximale uit te halen. Ben jij “reely” klaar voor Reels?

Even opfrissen

Misschien ben je nog niet helemaal bekend met Instagram Reels. No stress, je bent niet alleen. Deze feature draait allemaal om het creëren van hapklare, catchy video’s die resoneren bij jong en oud. Denk aan TikTok, maar dan binnen het vertrouwde kader van Instagram. In deze blog leggen we het even voor je uit!

Het mooie eraan is dat jouw Reels zelfs op de Explore-pagina van Instagram kunnen belanden, waardoor je een veel breder publiek bereikt dan alleen je eigen volgers. 

Reels creëren die pakken én (blijven) plakken!

Maar hoe maak je content die opvalt tussen de massa? Het maken van Reels die indruk maken, draait niet louter om het haastig uploaden van een video en vervolgens hopen op het beste resultaat. Het gaat om creativiteit én relevantie. 

Hoe begin je daaraan? We geven je enkele handige tips om je op weg te helpen:

  • Varieer je content, wees persoonlijk en laat je merkidentiteit zien. Toon bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen of deel tips die waarde toevoegen voor je doelgroep. En vergeet niet om te spelen met humor en originaliteit – dat zijn dé ingrediënten voor een succesvolle Reel.
  • Hop on trends. Om je content aantrekkelijk te houden, is het van cruciaal belang om op de hoogte te blijven van de nieuwste trends. Met miljoenen gebruikers en een constante stroom van nieuwe content, is Instagram Reels uitgegroeid tot een broedplaats van virale challenges, catchy audio’s en baanbrekende video-ideeën. Om relevant te blijven in dit voortdurend veranderende landschap, is het essentieel om trends te herkennen zodra ze zich voordoen (*kuch kuch* niet om onszelf op de borst te kloppen, maar daar kunnen wij je bij helpen).
  • Grijp de aandacht met de juiste thumbnail. Onderschat de kracht van een pakkende thumbnail niet. Het is het eerste wat bezoekers op je profiel zien, dus maak het de moeite waard.
  • Maak gebruik van hashtags. Gebruik hashtags om je zichtbaarheid te vergroten en een breder publiek te bereiken, maar overdrijf niet! Te veel hashtags kunnen je post als spam laten lijken, dus houd het bij het gemiddelde van 3 tot 7. Kies vooral relevante hashtags die aansluiten bij het onderwerp van je post voor het beste resultaat!

Om daad bij woord te voegen, delen we hieronder enkele van onze eigen creaties:

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Belmio (@belmio.official)

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Chocolade Jacques (@jacqueschocolade)

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door IJsboerkeBE (@ijsboerkebe)

Gebruik die data!

Haal alles uit je Instagram Reels door slim gebruik te maken van analytische tools. Houd de resultaten van je Reels in de gaten, zodat je continu kunt optimaliseren en bijsturen. Door te focussen op wat werkt en minder presterende content te verbeteren, bespaar je kostbare tijd en maximaliseer je je impact. 

Instagram Insights biedt interessante statistieken, zoals bereik, impressies, likes, comments, en zelfs hoe vaak je video’s worden bewaard én gedeeld. Maar onthoud: geduld is een schone deugd. Soms hebben Reels wat tijd nodig om op gang te komen, dus trek niet te snel conclusies en geef het algoritme ruimte om zijn werk te doen.

 Let’s get down to business

Zin om zelf aan de slag te gaan met Instagram Reels en kan je wel wat hulp gebruiken? Geef ons een seintje! We’re “reel” good at what we do!  

Post A Comment