QR who’s back?
De QR-code verloor de afgelopen jaren heel wat aan populariteit, maar sinds de corona crisis is de tweedimensionale streepjescode weer helemaal terug van weggeweest. Nu heel wat horecazaken de codes gebruiken om hun menu te delen, leren ook de niet-digital natives de scanfunctie van hun smartphone kennen.
Ook Whatsapp, de messaging-app van Facebook, voegde afgelopen week QR-codes toe als nieuwe feature voor bedrijven. Dit stelt gebruikers in staat om meteen een bericht te sturen naar je onderneming na het scannen van de code of, zoals Whatsapp het zelf aankondigt,:
“QR codes are a digital front door that make opening a chat with a business as easy as possible. Previously when people came across an interesting business, they had to add its WhatsApp number to their contacts, one number at a time. Now, people simply can scan the QR code a business displays on its storefront, product packaging or receipt to initiate a chat.”
Via deze nieuwe toepassing kunnen gebruikers nog sneller in dialoog gaan met een bedrijf. Hoe je dit stap voor stap opzet, vind je terug via een duidelijk instructiefilmpje van Whatsapp zelf.
Wil je ook aan de slag met QR-codes? Denk dan goed na over de meerwaarde en naar waar je jouw klanten wil leiden. Wil je meer informatie over een bepaald product geven, een montagefilmpje tonen, hen leiden naar een feedback formulier of, zoals in deze blog vermeld, hen eenvoudig contact laten opnemen (met customer service) via Whatsapp? De mogelijkheden zijn eindeloos en wij helpen je maar al te graag op weg!
Kommaf tip: Stap alvast af van de traditionele code, maar ontwerp via de gratis tool QRCode Monkey een originele variant met je eigen logo in.