Stop met Facebook fans te tellen!

Welk bedrijf of merk droomt er niet van om op social media miljoenen volgers te hebben? Het getal in de rechterkolom doet vaak menig hart sneller slaan. Toch mogen we de tegelwijsheid “wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd” niet links laten liggen.

Ook in fans gaat het om de kwaliteit en niet om de kwantiteit. Een echte fan die content deelt, posts liket of een reactie achterlaat, is veel meer waard dan een inactieve volger (die zich wellicht ooit aansloot om een wedstrijd te winnen).

Om een concreet voorbeeld te geven: een internationaal ijsmerk telt 8 miljoen volgers en haalde op een week tijd 46 interacties. Wanneer we kort rekenen wil dat zeggen dat 0,0000375% van de fanbasis actief was. Daartegenover hebben we een Belgisch ijsmerk met 64 600 volgers. Dit merk ontving op een week tijd 933 likes, shares en comments op haar Facebook pagina. Wanneer we dezelfde rekensom toepassen, wil dat zeggen dat 1,44% van de fans actief was. Nog mee?

Als we dit op langere termijn evalueren en de resultaten in dezelfde lijn blijven liggen, kunnen we stellen dat de fanbasis van het Belgisch ijsmerk kwalitatiever is dan deze van het internationale merk. Natuurlijk verhoogt sterke content de interactiegraad, wat dan weer zorgt voor een betere visibiliteit. Alles staat en valt dus met goede content om je fanbasis te activeren en te engageren.

Conclusie van het verhaal? Vergelijk je aantal fans niet te snel met deze van internationale giganten maar ga de interactie na. Het gras is niet altijd groener aan de overkant. Een trouwe fanbasis heeft een grotere impact. Size doesn’t matter, it’s how you use it!

 

 

Post A Comment