Instagram lanceert Reels, een in-app TikTok-kloon
Net nu Trump beslist heeft dat hij niet houdt van TikTok (misschien ‘dropt’ zijn zonnebril niet zo makkelijk) en de app van het toneel dreigt te verdwijnen, lanceert Instagram wereldwijd ‘Reels’.
Waarom komt Mark met Reels op de proppen?
Het succes van TikTok, dat in drie jaar tijd ongeveer 800 miljoen gebruikers verzamelde (voornamelijk omdat het jongeren de kans gaf te ontsnappen aan het door moeders en ‘grappige’ nonkels overgenomen Facebook), ontlokte al even jaloerse blikken bij de concurrentie.
Facebook ondernam een tijd geleden al een eerste poging om TikToks succes te evenaren met ‘Lasso’, maar het werd al snel duidelijk dat Mark met deze nieuwe app weinig gebruikers ging vangen. Daarom over naar poging twee: de meest kenmerkende features van de concurrerende app gewoon inbouwen in het eigen, reeds populaire Instagram. Dat deed hij eerder al met SnapChat stories, een functie die al snel populairder werd dan het origineel.
Wat is het verschil met Instagram stories?
Het grootste verschil is dat de video’s niet verdwijnen na 24 uur. Reels worden opgeslagen in een speciale Reels tab op je profiel, die magisch verschijnt nadat je je eerste filmpje hebt opgenomen en geplaatst. Als je dat wil, kan je je video ook op je feed of in je stories (hier verdwijnen ze natuurlijk wél) delen.
Daarnaast biedt deze app-in-app meerdere functies die héél erg aan TikTok doen denken, waaronder: een muziekbibliotheek waaruit je honderden fragmenten kan kiezen om te dubben en een timer die je de tijd geeft om van je pyjama in je galakleed te stappen.
Waar vind ik die Reels?
Er zijn ondertussen al heel wat Reels om te ontdekken, want veel TikTokkers herposten nu hun filmpjes gewoon op Instagram. Waar je ze vindt? Ga naar de Explore tab (via het vergrootglas onderaan) en daar springen ze meteen in het oog. Vervolgens scroll je gewoon… maar wacht, je kent TikTok al zeker? 😉