“It’s TikTok o’clock!” – Alles wat je moet weten over de populaire app.

“Tell me you watch too many TikTok videos without actually telling me you watch too many TikTok videos. I’ll go first…” Als je deze zin herkent, zit je waarschijnlijk op TikTok. En dat is helemaal terecht! Of misschien weet je niet waar de klepel hangt? We’ve got your back, want in deze blog ontdek je alles wat je moet weten over TikTok, zodat jij vollédig mee bent met dé app van het moment!

 

TikTok, wat is het? 

TikTok is een scroll machine waar jongeren – en ondertussen ook ouderen – geen genoeg meer van krijgen. Het gepersonaliseerde TikTok-algoritme, dat de For You Page vult, is wat de app zo verslavend maakt. En dat mag je best letterlijk nemen, want… voor je het weet heb je een uur op de app gespendeerd. Bij deze ben je gewaarschuwd! 

Bovendien is TikTok vergelijkbaar met Instagram, al ligt de main focus op kortere video’s. Bij TikTok draait het allemaal rond authenticiteit en het entertainen van je doelgroep. Bedrijven die het best presteren op de app zijn brands die leuke, luchtige en visueel aantrekkelijke video’s plaatsen. TikTok is immers geen ‘serieus’ platform, dus laat de corporate content maar gauw achterwege en wees daarentegen lekker jezelf. Have fun!

 

Hoe werkt de For You Page? 

De For You Page, aka FYP, is de eerste pagina die je ziet wanneer je de app opent. Deze FYP kan je vergelijken met de Instagram Explore pagina. Op deze pagina vind je een bonte verzameling aan video’s van verschillende makers die je (al dan niet) volgt. En dat allemaal speciaal voor jou geselecteerd! Het algoritme denkt immers, op basis van je interesses en eerdere interacties, dat je deze content leuk zal vinden.

Ben jij bijvoorbeeld grote fan van kattenvideo’s? Heb je reeds meerdere video’s met cat content leuk gevonden of misschien zelfs een reactie geplaatst? Dan bedient het algoritme jou op je wenken! Verwacht je dus maar aan een verse lading kattenvideo’s op je For You Page. Wie wil dat nu niet? 🤩🐱

 

Hoe werkt het TikTok-algoritme? 

Het algoritme lijkt misschien wel op een onbekende, niet te begrijpen zwarte doos, maar eigenlijk houdt het rekening met drie belangrijke factoren: gebruikersinteracties, video-informatie en apparaat- en accountinstellingen. Het algoritme houdt in de gaten welke soort video’s je vaak bekijkt, spot vliegensvlug wie je volgt en analyseert je instellingen. 👀 

Op basis van deze gegevens laat TikTok creators zien die niet alleen jouw taal spreken, maar ook je lievelingsfilmpjes maken. Het algoritme kent wel een duidelijke hiërarchie. Één van de belangrijkste indicatoren is immers of een user je video van begin tot einde bekijkt, terwijl de taal minder belangrijk geacht wordt. 

 

Maar waarom is TikTok zo populair? 

Eén van de redenen van de (nog steeds) enorm groeiende populariteit? Het gemak – en de gebruiksvriendelijkheid – om leuke en boeiende content te maken en te consumeren. De app zit bovendien bomvol leuke video editing functies en effecten. Dat zorgt ervoor dat zelfs de grootste digibeet een (TikTok)ster wordt in het maken en bewerken van video’s. Probeer het dus zeker zelf eens uit, dan zie je hoe gemakkelijk het werkelijk is! 

 

TikTok-newsflash 

Psst, mogen we je nog een nieuwtje vertellen? Ook kommaf kon niet ontkomen aan de TikTok-madness! Geheel terecht, toch? Als creative brand zit er namelijk een enorm potentieel in de app. Daarom zijn wij sinds kort te vinden op TikTok! 

Heb jij ook zin gekregen in een gezonde dosis gekte en ben je benieuwd naar onze speelse video’s? Volg dan zeker @kommaf.be op TikTok! 👍

-Arianna Gilissen

Post A Comment